Sabtu, 30 April 2011

tanggung jawab sebagai seorang muslim

tema : manusia dan tanggung jawab

Sebagai umat islam hendaknya kita menyadari bahwa kita diciptakan oleh Allah SWT untuk menjadi seseorang yang berguna untuk agama dan semua mahkluk di dunia.

Oleh karena itu hendaknya kita perlu menyadari bahwa seorang muslim yang baik adalah seseorang yang mau melaksanakan tanggung jawabnya sebagai seorang muslim dan diantara nya adalah :

Tanggungjawab Kepada Allah

Adalah Menjadi Tanggungjawab Seorang Muslim Mentaati Setiap Perintah Allah Dan Menjauhi Larangannya. Tanggungjawab Ini Hanya Akan Tertunai, Sekiranya Ada Perasaan Takut Kepada Allah Di Dalam Hati Setiap Muslim. Rasulullah Saw Bersabda Bahawa Allah SWT Berfirman:-

“Demi Kemuliaan Dan Kebenaran Ku, Aku Tidak Akan Menghimpun Dua Kali Rasa Takut Atau Aman Bagi Hamba Ku . Siapa Yang Takut Kepada Ku Di Dunia, Makan Aku Aman Kan Dia Di Akhirat Dan Siapa Yang Merasa Aman Dari Ku D Idunia, Aku Takutkan Dia Dia Akhirat” (Kitab Tanbihul Ghafilin)


Tanggungjawab Kepada Rasulullah

Sebagai Menyatakan Rasa Syukur Kepada Allah SWT, Berterima Kasih Dan Sayang Kita Kepada Rasulullah Saw, Maka Setiap Muslim Harus Memperbanyakkan Bacaan Selawat Untuk Baginda. Sabda Baginda:-

“Siapa Membaca Selawat Untuk Ku Satu Kali Dengan Tulus Ikhlas Maka Allah Akan Memberi Selawat (Rahmat) Kepadanya Sepuluh Kali Dan Diangkat Darjatnya Dan Diampunkan Sepuluh Dosanya”. Kitab Tanbihul Ghafilin)


Tanggungjawab Sebagai Anak

Seorang Sahabat Dari Suku Bani Salimah Telah Dating Kepada Nabi Muhammad Saw, Katanya: “Kedua Orang Tua Aku Telah Mati . Apakah Ada Jalan Bagi Aku Untuk Berbakti Kepada Keduanya Sesudah Mati Itu? Sabda Baginda Saw:-

“Ya Membacakan Istighfar Untuk Mereka, Melaksanakan Wasiat Mereka, Menghormati Sahabat Mereka Dan Menghubungi Kaun Keluarga.” (Kitab Tanbihul Ghafilin).


Tanggungjawab Kepada Sesama Muslim

“Kewajipan Seorang Muslim Terhadap Saudaranya Sesame Muslim Ada Enam Perkara, Sesiapa Meninggalkan Satu Bererti Meninggalkan Satu Kewajipan; Jika Diundang Harus Dating, Jika Sakit Harus Dijenguk (Ziarah), Jika Mati Harus Dihantar Jenazahnya 9menghadirkan Diri), Jika Bertemu Harus Memberi Salam, Jika Minta Nasihat Harus Dinasihati Dan Jika Bersin Harus Di Doakan”. (Kitab Tanbihul Ghafilin)


Tanggungjawab Kepada Jiran

“Tidak Beriman Seorang Hamba Sehingga Aman Jiran Tertangganya Dari Gangguannya. Sahabat Bertanya: Apakah Gangguan Itu Ya Rasullulah? Jawab Rasulullah Saw: Tipuan Dan Aniaya”. (Kitab Tanbihul Ghafilin)


Tanggungjawab Menegakkan Agama Allah Dan Mempertahankan Negara

Sabda Rasulullah Saw:

“Keluar Pagi Atau Petang Untuk Berjihat Fi Sabilillah Itu Lebih Afdhal (Utama) Daripada Bumi Seisinya Dan Berdiri Seseorang Dalam Barisan Jihad Itu Lebih Utama Daripada Ibadat Enam Puluh Tahun” (Kitab Tanbihul Ghafilin)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar